در دنیای امروز که عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات است، ضرورت به کارگیری این فناوری در کلیه علوم بر کسی پوشیده نیست و آموزش پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. امروزه  مقوله یادگیری الکترونیک کاربرد روزافزون و گسترده ای در زمینه آموزش پزشکی یافته استیادگیری الکترونیک، بدلیل مزایای ویژه ای از قبیلِ قابل استفاده بودن در تمام ساعات شبانه روز، کاهش زمان هدر رفته،  کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری، ایجاد انگیزه در دانشجویان، داشتن ارتباط بیشتر با فراگیران و کنترل بهتر آنها، فراهم شدن امکانات کار گروهی در محیطهای چندرسانه ای و کنفرانسهای الکترونیکی، پوشش مکانی و زمانی مناسب برای پاسخگویی به خیل عظیم متقاضیان آموزش و ... منجر به رفع بسیاری از اشکالات فعلی شده،  و اجرای آن در کنار آموزش دانشگاهی منجر به ارتقاء وضعیت آموزش دانشجویان خواهد شد.

تاریخچه:

در ابتدا در سال 1390 مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، به عنوان بخشی از اجزاء معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در راستای دستیابی به رسالت نهایی دانشگاه و حرکت در جهت اهداف بلند مدت این سازمان، اقدام به راه اندازی مرکز آموزش مجازی  نموده است. اما از سال 1399 تا کنون مرکز آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به عنوان زیر مجموعه معاونت آموزشی علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به کار خود ادامه داده است. این مرکز از سال 90 بطور رسمی با پشتیبانی واحد IT و با بهره گیری از امکانات سیستم مدیریت یادگیری (LMS) شروع به کار نموده است و در این راستا برنامه های توانمندسازی اعضای هیأت علمی، دستیاران و ارائه برخی از دروس دانشجویان علوم پزشکی را در برنامه های کاری خود قرارداد. از پایان سال 1398 و همزمان با شروع دوره پاندمی کرونا این مرکز با بهره گیری از نرم افزار ویژه یادگیری دانشگاهی نوید و  همچنین پلتفورم اسکای روم به فعالیت خود ادامه می دهد.

این مرکز از کلیه دانشجویان، اندیشمندان و کارافرینان حوزه آموزش و یادگیری الکترونیکی دعوت می نماید که با ایده‌ها و طرح‌های خود به این مرکزمراجعه نموده و به گسترش آموزش‌های مجازی در سطح کشور یاری رسانند.

چشم انداز:

 چشم انداز مرکز آموزش‌های الکترونیکی هم‌سو با اهداف بلند مدت دانشگاه علوم پزشکی مجازی و با بهره‌گیری از پتانسیل های علمی ، دانش و تجربه عظیم اساتید دانشگاه و کارشناسان کوشای خود و با عنایت به اسناد بالادستی از جمله چشم انداز ایران ، نقشه جامع علمی کشور ،برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و سند چشم انداز دانشگاه علوم پزشکی گیلان در افق 1404،حرکت به سوی تحقق اهداف دانشگاه می باشد.

برنامه آموزش از راه دور در طی 5 سال آینده، سیاست‌های زیر را دنبال خواهد نمود:

  • ارتقاء شاخص‌های آموزشی سیستم آموزش
  • ارتقاء جایگاه علمی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی
  • افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه
  • افزایش بهره‌وری و کارآیی در استفاده از منابع انسانی، فیزیکی و مالی.
  • تلاش در جهت ارتقاء در رتبه‌های برتر دانشگاه در سطح منطقه و پذیرش دانشجو.

ماموریت :

این مرکز بر آن است تا در جهت نیل به اهداف خود ، با برخورداری از اساتید توانمند ضمن رعایت عدالت و اصول حرفه ای و تخصصی ،  سرمایه انسانی متخصص و ماهر را بطور مجازی تربیت نماید.

برنامه آموزش از راه دور مرکز توسعه آموزش بخشی از برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی  گیلان می‌باشد. این برنامه، آموزش را آسان‌تر نموده و بدون محدوده زمانی و مکانی می‌باشد. از طریق آموزش از راه دور، آموزش و تعلیم با تکنولوژی ادغام شده و امکان آموزش را برای تمامی افراد ، حتی آنهایی که قادر به دریافت آموزش رودررو نیستند، فراهم می‌کند. بکارگیری بهترین روش‌ها، برنامه‌ها، اعضاء هیئت علمی و مناسب‌ترین فن‌آوری‌های آموزشی، با محوریت علاقه‌مندی و رضایت‌مندی  فراگیران و از طریق بسترسازی به منظور دستیابی به منزلت والای انسانی و اشاعه فرهنگ ملی و اسلامی، رعایت و تحکیم اخلاق حرفه‌ای در جهت ارائه خالصانه خدمت در نظام سلامت و مراقبتی کشور و در نهایت نائل شدن به سطحی که دانش‌آموختگان الگویی مناسب در حرفه خود باشند از جمله اهداف این برنامه‌ریزی می‌باشد. در این برنامه‌ریزی  تربیب نیروهای انسانی توانمند، متعهد، خلاق و یاد گیرنده دائمی و نیز رفع نیازهای آموزشی مد نظر می‌باشد. از طریق آموزش از راه دور زمینه‌های لازم برای مشارکت و همکاری با سایر دانشگاه‌ها فراهم می‌آید. از این طریق می‌توان در تولید علم در سطح ملی و بین‌المللی مشارکت جست.

شرح وظایف :

  • پیگیری مکاتبات و مراسلات آموزش مجازی
  • کمک به دانشکده ها جهت تهیه و تولید متن های درسی به صورت قابل ارائه (پاورپوینت،فیلم، فایل متنی و ...) و بر اساس استاندارد های تولید محتوا
  • برگزاری جلسات منظم هفتگی با کارگروه آموزش مجازی دانشگاه
  • بررسی نمونه کار اولیه اساتید و تعامل با EDC جهت سنجش کیفیت محتوای دروس
  • رسیدگی به اشکلات فنی مربوط به محتوا پس از قرار گرفتن بر روی سامانه و نیز شکایات کاربران از محتوای دروس.
  • رسیدگی به امکان برگزاری هرچه بهتر دروس آنلاین و رفع نقص ها و مشکلات پیش آمده
  • ورود اطلاعات دانشجو، مدرس، درس، ترم، ارائه دروس، تعریف دروس به صورت دستی در سامانه نوید وهمگام سازی با سامانه هم آوا
  • پشتیبانی موثر از سامانه نوید
  • ارتباط موثر با دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور
  • برگزاری کارگاه های آموزشی و توانمندسازی اساتید در حوزه آموزش مجازی
  • همکاری با دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور درخصوص تولید محتوا در سامانه آموزش های آزاد موکس ملی (آرمان)
  • کلیه مکاتبات و ارتباطات با کلان منطقه
  • نظارت و مکاتبات با کلیه بسته ها
  • مدیریت سامانه HOP  و بارگذاری دوره ای فعالیت های انجام شده در معاونت آموزشی و بسته های تحول و نوآوری در آموزش در سامانه (فصلی)

 

آخرین بروز رسانی : 1401/04/01